Webbdesign

Att skapa digitala plattformar har aldrig varit så spännande som det är nu. För bara några år sedan var vi mycket mer begränsade i vilka lösningar som gick att ta fram, men idag kan vi göra i stort sett vad vi vill formmässigt. Det ger oss en underbar frihet!

Vi hjäler er med

• Webbdesign

• Webbutveckling

• Sökoptimering (SEO)

• Responsiva hemsidor

• Open Source (Word press, Code Igniter, PHP-utveckling)

Illustration av en webbdesign för olika plattformar (responsiv design)

Webbdesign – Introduktion

Utvecklingen går framåt

Den digitala världen börjar likna den analoga världen när det gäller kvalitén på formgivning och användarvänlighet. Det kan vi se exempel på när det gäller val av typsnitt och möjligheterna till att typografera text. Vi är inte begränsade av tekniken på samma sätt som förut vilket ger oss möjligheten att ta fram precis den form som vi vill ha. För oss är detta inget mindre än magiskt.

Responsive web design

Förutom den typografiska utvecklingen så har mängden av digitala plattformar fullkomligt exploderat. Det finns datorer, mobiler och surfplattor där marknaden utökas av nya upplösningar och skärmstorlekar varje dag. Att specialanpassa eller ta fram en design som passar alla format är en omöjlighet, men det finns en lösning! Den kallas Responsive Web Design; en kod-teknik som gör hemsidan flexibel i formen. Med Responsive Web Design är hemsidan kodad för att kunna ta emot besökare från alla plattformar oavsett om hen sitter vid en mobiltelefon eller en 27” skärm.

Börja i rätt ände

Webbdesign handlar inte bara om hur webbplatsen ser ut. Innehållet och funktionaliteten är minst lika viktigt. Det gäller att börja i rätt ände och bygga upp sidan från grunden. De tre viktigaste frågorna att svara på innan själva formgivningen sätter igång är:

• Vem riktar vi oss till?

• Hur vill vi att besökaren skall uppleva sidan?

• Vad vill vi att besökaren skall göra under sitt besök?

»Vi är inte begränsade av

tekniken

på samma sätt som förut«

Sökoptimering

Att sökoptimera en hemsida är att bygga den på ett sätt som gör att så många som möjligt når just er hemsida. Det viktigaste är att bygga upp hemsidans innehåll utefter kundens målgrupp och att hjälpa sökmotorerna att läsa av hemsidans innehåll på ett korrekt sätt.

Vill du veta mer om hur detta går till så kan du läsa mer nedan.

Sökoptimering (SEO)

Det finns en anledning till att ordet »sökoptimering« är hett. Alla vill ju hamna högt upp på sökmotorerna (som exempelvis Google). För att sökoptimera en hemsida gäller det att arbeta med helheten, både innehållet och kodningen behöver vara väl genomtänkt.

I kodningens värld finns det många krångliga ord, som Sitemap, metataggar, microdata, h-taggar och nyckelord. Dessa ord är egentligen bara ett eget språk, och kan översättas till analoga ord. H-taggar betyder exempelvis rubriknivåer och Metataggar är samma sak som en ingress. Om du har förståelse för de olika delarna så är det lättare att förstå varför du behöver göra ett bra grundarbete och låta sökmotorer och kunder få ut det bästa av din hemsida.

Att sökoptimera handlar inte om att »lura« till sig en högre plats i sökmotorerna, utan att skapa den tydligaste möjliga bild av vad det är du erbjuder din kund. Tidigare gick det att vilseleda sökmotorerna, men algoritmerna som tolkar informationen blir smartare och smartare. Idag betyder SEO helt enkelt att du hjälper dina kunder att hitta din lättare. Sökoptimering kan delas upp i två grova drag.

1. Hemsidans innehåll (relevant information för din målgrupp).

2. Vi hjälper sökmotorerna att tolka innehållet på korrekt sätt.

Hemsidans innehåll

För att göra det lite enklare att förstå SEO så jämför vi den nu med en restaurang. En framgångsrik restaurang har en tydlig profil. De har bestämt sig för vilken typ av mat de serverar och vilken typ av kund den maten attraherar. Detsamma gäller målgruppen till en hemsida. Du behöver veta vilken information du skall ha på sidan för att attrahera din kund.

När du arbetar med sökoptimering skall du först och främst utgå från din kund. Det är för deras skull som hemsidan tas fram. På samma sätt som restaurangägaren lagar maten för sina kunder.

När du tagit fram innehållet för hemsidan behöver du hjälpa kunderna att hitta dit. Precis som en restaurangägare måste hjälpa sina kunder att hitta till restaurangen. Som potentiell restauranggäst kanske du googlar efter en indisk restaurang, eller frågar en granne. Om du frågar en granne så kanske du säger »Vet du någon bra indisk restaurang i närheten?« I den meningen finns nyckelord som beskriver vad det är du vill hitta. En bra indisk restaurang i närheten av där du bor. Samma enkla princip gäller för sökmotorerna.

När du arbetare med SEO ska du alltid börja med att titta på vilka nyckelord som är mest relevanta för ditt företag och för dina kunder. Vilka nyckelord skulle dina kunder använda när de försöker hitta dig via en sökmotor? För att komma fram till vilka nyckelord som passar bäst för ditt företag bör du alltid göra en nyckelords-analys innan du implementerar dem. När det är gjort så vävs nyckelorden in på hemsidan på ett bra sätt, vi vill inte överdriva användandet av nyckelorden, utan bara vara tydliga gentemot sökmotorerna och kunderna med vad de kan hitta på din hemsida.

»När du arbetar med sökoptimering skall du först och främst

utgå

från din kund.«

Att hjälpa sökmotorerna

Sökmotorerna vill ge oss en så relevant träfflista som möjligt. För att komma högt upp på listan är det därför viktigt att informationen på sidan är intressant för besökaren. Och för att sökmotorerna skall tolka informationen och bana väg för besökaren, så är kodningen viktig.

Kodningen berättar var saker och ting skall ligga, eller vilken färg som skall vara på rubriker och text, men den berättar också vad som finns på hemsidan. För att återgå till restaurangen så är hemsidans kodningen lika med restaurangens skyltar. De berättar var toaletterna finns, var nödutgången är, och vad som finns på menyn. Utanför restaurangen finns oftast en skylt som berättar vad restaurangen heter, och kanske vilken mat de serverar. En sådan »skylt« behöver även din hemsida genom bra kodning för sökmotorerna, hur ska dina kunder annars hitta dit? Kodningen av din hemsdia kan också hjälpa sökmotorerna att få en snabb överblick av sidans innehåll. Sökmotorerna premierar ”rena” koder. Tydliga och enkla koder, på samma sätt som du antagligen premierar en städad restaurang framför en ostädad.

Hovmästaren Google

En hovmästare är till för gästernas välmående. De skall se och ta hand om gästerna och deras behov, då de besöker restaurangen. En sökmotor som exempelvis Google, är som en hovmästare. För att du skall känna dig omhändertagen så behöver dina sökresultat vara relevanta, och om du upptäcker att du får bättre svar på en annan sökmotor så väljer du snart att göra dina sökningar där istället. Därför är det oerhört viktigt för Googla att informationen är relevant för kunden.

Länkar

Om restaurangen har bra mat och är trevlig att gå till så kommer snart ryktet att spridas till vänner och bekanta, och nya kunder kommer att besöka restaurangen. Samma sak gäller för sökmontorerna när de bedömmer värdet på din hemsida. Finns det andra hemsidor som länkar till din hemsida? Och är dessa hemsidor isåfall relevanta för det som du erbjuder?

Namnge bilder korrekt

Om du har en bild av en currygryta på hemsidan så kommer sökmotern inte hitta din bild om den heter img51689.jpg. Däremot om bilden heter: currygryta.jpg, så är chansen mycket större att sökmotern får upp just din bild om sökningen innehåller orden: Curry gryta. Att namnge bilderna korrekt är viktigt för att få potentiella kunder att hitta din hemsida genom bildsök.

Låt menyn tydligt berättar vad du erbjuder

Om restaurangen heter Curry Curry med undertiteln indisk husmanskost, vill en inte bli serverad strömming med potatismos och lingon.

Optimera och tydliggör din Sitemap

En Sitemap kan liknas vid restaurangens meny. Sitemappen visar Google vilka rubriker, eller ämnen som finns på hemsidan.

Är h-taggarna använda på rätt sätt?

H-taggarna anger olika storlekar på rubriker, och de hjälper sökmotorn att veta vad som är huvudrubrik, underrubrik osv.

Hur ser din PageSped ut?

En PageSped tar bort onödig information och gör hemsidan snabbare vilket premieras både av sökmotorerna och av dina kunder.

Innehåller dina länkar relevant information?

Den relevanta informationen är ungefär som att sätta upp skyltar på rätt ställe och visa vägen. Om du är på restaurangen och vill gå på toaletten är det bra om det finns en skylt som kan visa dig dit, så du inte går in i städskrubben eller ut i köket istället.

Skicka ett meddelande så hör vi av oss redan idag!

© Copyright 2017 André Falk Design